Använder du Maslow’s Hammare?

Använder du Maslow's Hammare?

Har du litat för mycket på säljaren? Använder du samma idé för att lösa alla dina problem? Om det enda verktyget du har är en hammare kommer allt att se ut som en spik. Detta är ett unikt mänskligt drag. Vi mjölkar allt vi kan av saker som har fungerat för oss. Vi mjölkar till och med saker som vi tror borde fungera.


När ställde du dig själv den här frågan senast? "Finns det ett annat sätt att tolka detta på?" Det är en enkel fråga, men en fråga som kan öppna våra sinnen och föra oss närmare lösningar som vi inte skulle ha sett tidigare.


Många gånger har de som söker min hjälp fastnat och återkommer till samma idéer eftersom de inte vet hur de annars ska lösa sina problem. De kan ha hört om dessa lösningar av en terapeut, coach eller läst om dem i en bok. De har använt Maslows hammare så länge att det blir svårt för dem att se bortom sitt eget perspektiv. 


Kanske är du en ingenjör som har arbetat med samma projekt i många år och prövat olika tillvägagångssätt men ingenting verkar fungera. Kanske är du en entreprenör som har prövat flera olika sätt att tjäna pengar på nätet, men inget verkar tillräckligt lönsamt. Kanske är du en författare som fortsätter att skriva om liknande ämnen om och om igen utan att ta hänsyn till hur mycket arbete det för att kunna försörja sig på det. Eller kanske är du bara en vanlig person som inte har kommit fram till vad han eller hon brinner för ännu och som fastnar i samma rutin om och om igen.


Det bästa sättet att tvinga sig själv att testa nya verktyg är att gör en lista över alla verktyg, alla lösningar, alla idéer som du har provat och skriv sedan ner varför de inte fungerade för dig.



Tog du dig vatten över huvudet?
Var det någon annans idé egentligen?
Kändes det meningsfullt för dig?
Vilket moment var det som inte fungerade?


När du har gjort det kan du gå tillbaka till din lista och se om det finns några mönster som framträder. Kan du då se att strukturen i ditt sätt att försöka lösa dina problem i stort sett är samma, så behöver du börja se dig om efter nya lösningar. Det kan räcka med att du bara testar något även om du innerst inne inte riktigt tror att det kommer fungera. Kommer du väl loss så blir det lättare att tänka utanför boxen sedan. Om det känns som om ingenting fungerar, ta en paus. Sov på det och kom tillbaka till problemet med nya ögon.

Oavsett om du kommer fram till att du använder Maslow's hammare eller inte så kan du förfina dina verktyg/lösningar genom att reflektera över följande principer: mastery, autonomy och purpose (bemästrande, självbestämmande och syfte).


Bemästrande handlar om att inte ta sig vatten över huvudet. Om du vill börja gå till gymmet, börja då inte med att gå 5 dagar i veckan. Om du vill förbättra din skrivkunskaper, börja inte med att skriva en roman. Börja i liten skala och arbeta dig uppåt. Det viktigaste är att du minskar ner "det tror jag-faktorn" så mycket som möjligt och maximerar "jag vet-faktorn".


Om ditt mål för ditt första träningspass är att träna aktivt på gym i 60 min, vet du att du orkar det om du aldrig har gjort det förut? 


Hur många procent är "jag vet" och hur många är "jag tror"? 


Lura inte dig själv. Det nöter ner din självkänsla. 


Hur många minuter vet du att du klarar? Om du inte vet, då kanske du ska överväga att modifiera målet du satt upp för vad du ska göra när du är där? 


Ett mål som "Jag ska vara på gymmet i 60 min och känna mig för vad jag orkar" kanske är bättre för ditt första pass?


Självbestämmande innebär att du bestämmer själv hur något ska lösas. Du kan behöva inspiration från andra, men låtar du dig serveras en lösning så kommer detta både minska din motivation och nöta ner din självkänsla.


Syfte handlar om att hitta sitt eget syfte till saker och ting. Skit i vad det står i böcker eller vad experter säger. Det stämmer säkert, men det kommer inte att göra något positivt för din motivation om du inte hittar din egen anledning till varför du ska göra det du har som mål. Om du vill öka din motivation och få den att hålla i längden måste du hitta ditt eget syfte med det du vill göra. Motivation bygger på självbestämmande och syfte. Du kan inte bara tvinga dig själv att göra något; det kommer inte att fungera länge, om ens alls.


Bry dig inte om vad som anses vara rätt eller fel anledning. Det är ditt privata syfte som gäller. Om du kan ta reda på vad som driver dig är det lättare att utveckla motivation och få den att hålla i sig.


Det kan vara ett fysiskt mål, t.ex. att gå ner i vikt eller öka sin styrka. Det kan vara en händelse, till exempel att springa ett maraton eller tävla i en sport. Det kan också vara relaterat till yttre faktorer, till exempel att vilja imponera på någon eller göra dem stolta över dig. Vad som än driver dig är det okej så länge det fungerar för dig och inte skadar andra.


Vi måste verkligen rannsaka oss själva och ställa oss frågan "är det sjukt eller bara ovanligt?". Det finns inga motiv som är kategoriskt skadliga eller sjuka. Det enda man kan säga är att det finns vissa motiv som oftare är fördelaktiga än andra. Att till exempel vilja imponera på någon, kan göra saker och ting lite lättare på kort sikt, men kommer det att hjälpa dig att bygga upp din karaktär eller självkänsla på lång sikt? I de flesta fall inte, men det finns alltid undantag.


För att återkoppla till fenomenet Maslow's hammare, så blir den indirekta effekten av att använda "hammaren" att det får oss att glömma att vi har andra verktyg i vår verktygslåda. En av de viktigaste sakerna att komma ihåg är att det finns många olika sätt att uppnå det vi vill och att ingen metod är "rätt".


Tack för att du har läst.!


Om du är här för första gången och vill veta mer om fördelarna med självkännedom och hur det kan hjälpa dig att bygga ett bättre liv, kan du hitta fler blogginlägg i arkiven. Om du vill veta mer om coaching eller terapi för självkännedom och hur jag kan hjälpa dig, kontakta mig

Inga svar